Monday 23 January 2017

PROJEK PEMBANGUNAN KERAJAAN PULAU PINANG GAGAL LAGI - MENAMBAH PANJANG SENARAI KEGAGALAN



Satu lagi projek kerajaan DAP Pulau Pinang untuk membangunkan Pulau Pinang menghadapi masalah.

Semalam, The Edge melaporkan Business Processing Outsourcing Prime (BPO Prime) dan projek Penang International Technology Park (PITP) dengan nilai keseluruhan RM11.3 billion, melibatkan Penang Development Corp (PDC) dan Temasek Holdings Private Ltd, dari Singapura telah di tangguhkan kerana situasi semasa pasaran hartanah.

Projek BPO Prime nilai pembangunan kasar (GDV) kira-kira RM1.3 billion di Bayan Baru, Penang sepatutnya disiapkan pada tahun 2019.

Walau bagaimanapun, ia telah ditangguhkan, secara tidak langsung mendorong kepada penangguhan projek PITP, yang dijadualkan bermula selepas projek BPO Prime.

Pada Oktober 2014, Lim Guan Eng dengan bangga menggembar gemburkan dan mengumumkan usaha sama mereka bersama Temasek dari Singapura untuk membangunkan Pulau Pinang sebagai hab penyemburan luar antarabangsa (international outsouring hub) untuk memberikan peluang pekerjaan "bernilai tinggi berasaskan pengetahuan" dan membangunkan Pulau Pinang.

Menurut Lim Guan Eng "BPO Prime adalah projek keutamaan yang merupakan sebahagian daripada rancangan kerajaan negeri untuk mentransformasikan Pulau Pinang sebagai hab penyumberan luar antarabangsa. Ia akan mengukuhkan infrastruktur negeri dan menyokong industri BPO yang pesat berkembang di sini. ".

Hari ini, projek ini telah ditangguhkan mungkin selama-lamanya berpunca dari pasaran hartanah yang lembab dan kurang permintaan untuk "kondominium berkualiti tinggi", yang agak pelik kerana ia sepatutnya menjadi perniagaan hab penyumberan luar antarabangsa  dan BUKAN projek kondo.

Ini menambah lagi senarai panjang projek-projek yang telah dibatalkan atau sudah lama tertangguh antaranya - Terowong Pulau Pinang, Pusat Perubatan Taman Manggis, Eco Marina - yang sepatutnya untuk mengubah dan membangunkan Pulau Pinang serta ekonominya.

Ia tidak menghairankan bahawa negeri-negeri seperti Johor, Melaka dan juga Negeri Sembilan telah memotong kedudukan Pulau Pinang pada Median Pendapatan Isi Rumah ( Median Household Income) atau Purata Sederhana Gaji dan sebab itu juga pertumbuhan perkapita KDNK di Pulau Pinang tersenarai yang tercorot (menurut Gerakan) atau tempat ke-4 paling rendah (mengikut LGE ) pertumbuhan perkapita KDNK di kalangan semua 14 negeri sejak 2008

Ketidakcekapan kerajaan DAP Pulau Pinang manakala perbelanjaan mengurus tahunan negeri kini meningkat 500% sejak tahun 2008 di biayai hasil dari penjualan semua tanah dan aset kerajaan oleh kerajaan DAP Pulau Pinang  - satu strategi jangka pendek sangat tidak mapan.

---
Sumber:



No comments:

Post a Comment